Aksaglik Genel Sağlık Bilgilendirme Portalı

Ak SAğlık

Vejetaryen beslenme neden daha sağlıklı?

leave a comment »

Vejetaryen beslenme neden daha sağlıklı?	DİKKAT! TABAĞINIZDAKİ BİR HAYVAN…

Vejetaryen beslenme insan sağlığı açısından faydalı ve uygulaması keyifli bir yöntemdir. Vejetaryen beslenme alışkanlıkları lezzetli ve sağlıklı geniş bir besin yelpazesi üzerine kurulmuştur. Vejetaryenler, et, balık ve kümes hayvanlarını yemezler. Günlük diyetlerine süt ve süt ürünleri ekleyen vejetaryenlere “laktik (lakto) vejetaryen” ve bunun yanında yumurta yiyenlere “ovo-laktik vejetaryen” denir. “Vegan”lar (tam vejetaryenler) et, balık, kümes hayvanlarından başka yumurta, süt ve süt ürünleri gibi diğer hayvansal gıdaları da yemezler.

SAĞLIKLI BİR KALP İÇİN

Vejetaryenlerin kolesterol seviyesi et yiyenlere göre çok düşüktür ve kalp rahatsızlıkları çok nadir görülür. Bunun sebebini bulmak hiç zor olmasa gerek. Vejetaryen yemeklerde “doymuş yağ asiti ” düşüktür ve çoğunlukla ya hiç yada çok az kolesterol içerirler. Kolesterol, et, süt, yumurta gibi hayvansal ürünlerde bulunduğundan veganların diyeti kolesterolsüzdür.

Vejetaryen diyetle alınan proteinin bir çok avantajı vardır. Yapılan araştırmalar, proteini sadece bitkisel kaynaklardan almanın , alınan yağ miktarı ve türü değişmese bile kanda kolesterol seviyesini düşürdüğünü göstermiştir. Ve düşük yağ seviyeli vejetaryen diyetin, diğer beslenme alışkanlıklarına açık bir üstünlüğü olduğu yine bu araştırmalarda ortaya konulmuştur.

YÜKSEK TANSİYON

Geçmişi 1920`lere kadar dayanan çok sayıda araştırma vejetaryenlerin tansiyonlarının, diğerlerine oranla daha düşük olduğunu göstermiştir. Vejetaryen diyete et eklenince tansiyonun hızla ve gözle görülür biçimde tekrar yükseldiği ortaya koyulmuş bir gerçektir. Günlük diyetteki sodyum miktarını azaltmanın yanı sıra vejetaryen beslenme yüksek tansiyonla mücadeleye destek olacaktır. Vejetaryen diyeti tercih eden yüksek tansiyon hastası bir çok kişi, tansiyon ilacına ihtiyaç duymamaktadır.

ŞEKER HASTALIĞINI KONTRAL ALTINA ALMAK İÇİN

Şeker hastalığı üzerine yapılan son araştırmalar, sadece bitkisel besinlerde bulunan kompleks karbonhidratlar yönünden zengin ve yağ oranı düşük diyet reçetelerinin diyabeti kontrol altında tutmak için en uygun beslenme şekli olduğunu göstermiştir. Şeker hastalarında kalp hastalığı riski çok yüksek olduğundan, yağdan ve kolesterolden kaçınmak şeker hastalığı diyetlerinin temel çıkış noktası olmaktadır. Buna en uygun beslenme biçimi de vejetaryen beslenmedir. Bütün insüline bağımlı şeker hastalarının insülin alması gerekse de, bitkisel kökenli diyetler, insülin ihtiyacını düşürmektedir.

KANSER RİSKİ

Vejetaryen beslenmenin kanseri önleyici etkisi vardır. Vejetaryenler üzerine yapılan bir araştırma, kanser yüzünden ölüm oranının genel nüfusa oranla çok düşük olduğunu göstermiştir. Bitkisel kökenli beslenme alışkanlıklarının yaygın olduğu ülkelerde göğüs kanseri oranlarının çarpıcı bir şekilde düşük olduğu gözlenmiştir. Bu ülkeler Batı tarzı “et temelli beslenme” alışkanlıkları kazandıkça, göğüs kanseri oranlarında artış olmuştur. Vejetaryenler arasında kalın bağırsak kanserine yakalanma riski et yiyenlere göre çok büyük oranda düşüktür.

Vejetaryen beslenme kanseri nasıl engelliyor? Öncelikle et temelli diyetlerle karşılaştırıldığında daha az yağ içerdiği ve buna ek olarak daha fazla “lif” içerdiği görülür. Ayrıca vejetaryenler bitki pigmenti beta -karoten tüketirler. Bundan başka güncel bir araştırma süt ve süt ürünlerinin içindeki doğal şekerin bazı kadınlarda yumurtalık kanserine sebep olduğunu ortaya çıkarmıştır.

Vejetaryen diyetin bir çok anti -kanserojen etkisi günümüzde henüz açıklanabilmiş değildir. Örneğin araştırmacılar, bilim insanları vejetaryenlerin kanlarında kanser hücrelerini arayıp yok eden ve “doğal katil hücre” denen belli bir tür akyuvarın neden daha çok bulunduğunu açıklayamamıştır.

KALSİYUMUN VÜCUTTA TUTULMASI

Vejetaryen metabolizması daha az böbrek taşı ve safra kesesi taşı oluşturmaktadır. Ya hiç ya da daha az hayvansal protein aldıklarından daha düşük osteoporoz riski taşırlar. Vücuda yüksek oranda kalsiyum alımı, kemiklerden kalsiyum kaybını hızlandırır. Bitkisel temelli beslenme alışkanlıklarının yerleşmiş olduğu ülkelerde kalsiyum alımı düşük olsa da osteoporozun çok nadir görülüyor olması bu sebepten yola çıkarak açıklanabilir.

VEJETARYEN DİYETİ

Vücudun günlük besin ihtiyacını rahatlıkla karşılayacak bir vejetaryen diyet hazırlamak çok kolaydır. Tahıllar, sebzeler, tane ve tohumlar, protein ve demir yönünden çok zengindir. Yeşil yapraklı bitkiler, fasulye, mercimek, nohut ve kurutulmuş meyveler mükemmel birer kalsiyum deposudur.

D Vitamini , normal şartlarda güneş ışığı yardımıyla deri altında üretilmektedir. Düzenli olarak güneş ışığı alan kişiler, D vitaminini besinlerden takviye etmek zorunda kalmazlar. Koyu tenli olan yada Kuzey ülkelerinde yaşayan kişiler yıl boyunca ihtiyaç duydukları D Vitaminini vücutlarında üretmekte zorlanırlar. Bu yüzden D vitamini güçlendirilmiş besinler aracılığıyla tamamlanabilir. Kahvaltı için hazırlanmış çeşitli tahıl ürünleri, soya sütü ve multi vitaminler D Vitamini elde edilebilecek kaynaklardan bazılarıdır.

B12 vitamini güçlendirilmiş besinlerde bol miktarda bulunur. Soya ürünleri, kahvaltı için hazırlanmış çeşitli tahıl ürünleri ve Vegetarian Support Formula `nın besleyici mayası B12 elde edilebilecek kaynaklardır. B12 Vitamini eksikliği pek rastlanan bir durum olmasa da, katı vejetaryenler, diyetlerine bu vitamini eklemeyi unutmamaları gerekir. Ürünlerin etiketlerini okurken, içindekiler listesinde “Siyanokobalamin” kelimesini arayabilirler. B12 Vitaminin bu biçimi, bu vitaminin en iyi absorbe edildiği şekildir

(www .european -vegetarian.org sitesinden /vejetaryen.net “ten alınmıştır)

Konu ile ilgili olarak detaylı Bilgi için Lütfen Tıklayınız…    Op Dr Murat Üstün

Reklamlar

Written by aksaglikportali

Aralık 28, 2009 2:41 pm

Basında Diyet kategorisinde yayınlandı

Tagged with ,

Bir Yanıt Bırakın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: