Aksaglik Genel Sağlık Bilgilendirme Portalı

Ak SAğlık

Kırmızı eti boşu boşuna mı azalttık?

leave a comment »

Kırmızı eti boşu boşuna mı azalttık?	Kalp sağlığı için bol bol kırmızı et mi yemeli?

ESRA TÜZÜN

Kırmızı eti boşu boşuna mı azalttık? Doya doya et yemek, aslında sağlık için yararlı mı? Prof. Dr. Ahmet Aydın sürekli suçlanan kırmızı eti öve öve bitiremiyor. Aydın, kırmızı etin kalp sağlığı için son derece yararlı olduğunu iddia ediyor..

Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Çocuk Sağlığı Hastalıkları Beslenme ve Metabolizma Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Ahmet Aydın’ın kırmızı et konusunda çok önemli çalışmaları bulunuyor. Kendisi, tarihin ilk çağlarındaki ete dayalı beslenme anlayışını savunuyor. Aydın’ın savunduğu beslenme tarzı, negatif eleştirilere rağmen giderek yayılıyor. İşte Prof. Aydın’ın kırmızı ete yönelik savunması:

* Sizce insanların mutlaka et yemesi gerekiyor mu?

Kırmızı etin mümkün olduğu kadar az yenilmesi fikrini kim çıkarttı bilmiyorum ama insanlar bu yanlış inanışın peşinden koşuyorlar. İnsan sağlığı için mutlaka et yenilmeli. İnsan büyük ölçüde etoburdur. Eğer otobur olsaydık, diş yapımız bile farklı olurdu. Ben “Sadece et yiyin” demiyorum. Ot yiyebilme becerimiz varsa, mutlaka ot da yiyeceğiz. İnsanların vücut yapıları yüzde 80 protein tiplidir. Bu tipteki kişilerin, etle beslenmesi şarttır.

B12 KAYNAĞI

* Kırmızı et, kalp hastalıklarının sorumlularından biri değil midir?

Kırmızı et tabusu yakın zamanlarda oluştu. Et yiyenlerde daha çok kalp hastalığı olduğu doğru değil. En fazla et tüketiminin yaşandığı 1930’lu yıllarda, kalp hastalığı ana ölüm nedenlerinden biri değildi. Bence, kırmızı eti kalp hastalıklarının sorumlusu gibi göstermek insanlığın geçmişine ihanet etmektir. Kırmızı et kalp için çok yararlıdır. Çünkü içinde çok fazla B12 vitamini bulunmaktadır. Türkiye’de çok ciddi bir B12 eksikliği var. Bu oran, son dönemde yüzde n0’lara kadar çıktı. B12 eksikliği kalbinizi olduğu gibi beyninizi de etkiler. Erken bunama, Alzheimer ve konsantrasyon zaafı gibi sorunlara neden olur. Kadınlar çocuk doğurdukları zaman bebeklere de bu eksiklik geçiyor ve bazen geri dönülmez hasarlar oluyor. Kırmızı ette ‘Koenzim Q10’ dediğimiz, vücudun enerji santralinin ana unsuru bulunur. Enerji metabolizmasında büyük karnitin etlerin içindedir. Sadece bu açıdan baktığınızda bile, et yememekle kalbinize zarar verdiğinizi anlayabilirsiniz.

KOLESTEROL YALAN MI?

* Kırmızı et tüketimi kolesterolü arttırmaz mı?

Ben her gün kırmızı et yiyorum. 56 yaşındayım ve kolesterolüme hiç bakmadım çünkü hiç ihtiyacım olmadı. Üniversitedeki laboratuvarların da başkanıyım. Bu yaşımda 20 kilometre durmaksızın yürürüm. Kalp rahatsızlığım yok. İnsanların durup dururken kolesterol oranı peşinde koşmalarını anlamıyorum.

* Kırmızı etle kolon kanseri arasında da bağlantı kuruluyor…

Bu çalışmaları incelediğimizde, bunların işlenmiş et olduğunu görüyoruz. İnsanlar eti 5 milyon yıldır et yiyor, 2-3 milyon yıl önceki insan iskeletlerinde hiç kanser belirtisi görmüyoruz. Son 3-5 bin yıldan beri kanser ortaya çıkmış. Et işlenmiş değilse, kansere yol açması söz konusu değildir. Kansere karşı koruyucudur. Ancak salam ve sosis gibi işlenmiş ürünlerin içine çok fazla nitrat koyuluyor. Faydalı olduğu düşünülerek soya da ekleniyor ama aslında soyanın da zararları var. Ben, soya içerikli ürünleri son derece tehlikeli buluyorum. Bu ürünlerden çok yiyen çocuklarımızın ergenliğe erken girdiklerini gözlemliyorum. Bu ürünlerin içindeki kadınlık hormonu çocukları etkiliyor ve ne miktarda tüketildiklerine dikkat etmek gerekiyor. Ama çocuklar neyin içinde hangi maddeden bulunduğunu bilmiyor. Pastırma, sucuk ve kavurma rahatlıkla yenilebilir ama bunlar mutlaka klasik usulle yapılmalıdır.

Prof. Dr. Ahmet Aydın: “Kesinlikle vejetaryenliği önermem. Dini inanç olarak kabul ediliyorsa başka ama hiç et yemeyen insanlarda, B2 ve Koenzim Q eksiklikleri oluşuyor. Bunların mutlaka takviye edilmesi gerekiyor. Saf vejetaryenlik yaşamın kısalmasına yol açar. Kısmi vejetaryenlerin de işleri zordur; mandıradan süt bulmaları gerekir. Ben kırmızı etin kısıtlanmasına da karşıyım. Bence istediğiniz kadar yiyebilirsiniz. Hatta isterseniz sabah kahvaltısında da yiyin ama dikkat edin; işlenmiş et olmasın.

KALİTE ÖNEMLİDİR

Etin yanında yeşilliği de ihmal etmeyin. Unlu ve şekerli gıdaları azaltıp, mönünüzden çıkartın. Et konusunda kendinizi kısıtlamanıza gerek yok. İstediğiniz kadar yumurta da yiyebilirsiniz. Yumurta faydalıdır. Ete meraklıysanız, kalitesine de önem verin. Yeşillik yiyen, doğal ortamda büyüyen hayvanların etini almaya özen gösterin. Onun dışında ister sabah yiyin, ister akşam hiç fark etmez.”

08.04.2007

Konu ile ilgili olarak detaylı Bilgi için Lütfen Tıklayınız…    Op Dr Murat Üstün

Reklamlar

Written by aksaglikportali

Aralık 28, 2009 2:30 pm

Basında Diyet kategorisinde yayınlandı

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: