Aksaglik Genel Sağlık Bilgilendirme Portalı

Ak SAğlık

Uzmanlardan obeziteye kesin çözüm

leave a comment »

Hangi kilolalar arasında olanlar obezite riski taşıyor? İşte cevabı…

Modern yaşam, genetik faktörler, yanlış beslenme alışkanlıkları derken, dünya farkında olmadan çağın vebası obezitenin kapanına kısıldı. Yol yakınken kapandan kurtulmak isteyenler için formül bu yazıda…

Çağın hastalığı` olarak tanımlanan obezite sadece fiziki görünümü bozmakla kalmayıp vücuttaki tüm organları, yaşam kalitesini hatta aile huzurunu dahi olumsuz yönde etkiliyor. Kalp hastalıklarından diyabete, kanser türlerinden ani ölümlere kadar pek çok sonuçla karşımıza çıkabilen obeziteden korunmak için yaşam tarzında yapılacak birtakım değişiklikler yeterli olabiliyor.

Sağlıklı beslenmenin yanı sıra uyulması gereken ilk kural, hareketsizlikten kurtulmak, sık sık spor ve yürüyüş yapmak. Suadiye Memorial Tıp Merkezi Dahiliye Bölümü`nden Uz. Dr. İsmail Yağız, günde 10 bin adım atarak aktif bir yaşamın kapılarının aralanacağını belirterek obezite ile başetmenin yolları hakkında bilgi verdi.

RiSKiNiZi HESAPLATIN

Vücut Kitle İndeksi(VKİ) yani kilonuzun, boyunuza oranı oldukça pratik bir yöntemdir ve obezite tanısı için sıkça kullanılır. Bu hesaplama şu şekildedir:

VKI kilo (kg) / boy (m)

VKI 18-25 arası normal

25-30 arası kilolu

30-35 arası 1. derece obezite

35-40 arası 2. derece obezite

40 ve üzeri aşırı obez

Son yıllarda yapılan bilimsel araştırmalar VKİ 27 kg/m ve üzerindeki insanlarda risklerin katlanarak arttığını göstermektedir. Obezite hesaplaması için kullanılan bir diğer bir yöntem ise bel çevresi ölçümüdür.

Eğer VKİ 25 -35 arasında ise daha anlamlı sonuçlara ulaşılıyor. Erkeklerde 102 cm, kadınlarda 88 cm üzerindeki değerler artmış riskle orantılı bulunmuştur. Asya ırklarında ise bu değerler erkeklerde 90 cm, kadınlarda 80 cm civarındadır.

OBEZİTE İLE BİRLİKTE ARTAN SORUNLAR

Obezite ile beraber olan hastalıklara hemen her gün neredeyse yenisi ekleniyor. Yapılan çalışmalar, Amerika toplumunun yüzde 80 nin kilolu ve şişman olduğunu gösteriyor.

Obezite ile beraber görülen hastalıkların bazıları:

Kas ve kemik hastalıkları

Uyku apnesi

Kalp atışlarında düzenszlik

Ani ölüm

Nefes darlığı

Hipertansiyon

Kardiyovasküler Hastalıklar

Kanser

Tip 2 Diyabet

Kan yağlarının yüksekliği

Reflü

Safra kesesi taşı

NEDEN ARTIŞ GÖSTERiYOR?

Birçok nedene bağlı olarak şişmanlıyoruz. Özetleyecek olursak;

1) Sosyo ekonomik düzey ile bağlantılı olarak aktif olmayan bir yaşam tarzımız olduğu için çoğunlukla obezite daha fazla görülüyor. Öncelikle ne kadar hareketli bir yaşamımız var onu bilmek gerekiyor. Amerika`da gerçekleştirilen bilimsel araştırmalarda hareketli bir yaşam için gerekli değerler adımölçer ile hesaplanıp ve bunun vücuda etkileri araştırıldı. Bulunan değerler ise ilginç. 5000 adım ve altı `sedanter` denilen hareketsiz yaşam, 5000-7500 arası değerler `düşük aktif yaşam`, 7500-1000 `yarı hareketli`, 10 000 bin adım ve üzeri ise `aktif bir yaşam`ı anlatıyor.

2) Alınan gıdaların miktarının ve kalorisinin fazlalığı, yağ içeriğinin yüksekliği.

3) Yaşlanma ve metabolizma hızının yavaşlaması.

4) Hormon bozuklukları (Diyabet, tiroid hastalıkları, böbrek üstü bezi hastalıkları)

5) İlaç kullanımı (Hormon düzenleyici ilaçlar, kortizon turevleri, antidepresanlar, insulin kullanımı, kanser ilaçları vs.)

6) Genetik hastalıklar.

7) Psikojen yeme bozuklukları.

8) Düşük doğum ağırlığı ile doğum.

9) Gebelik sırasında diyabet gelişmesi.

10) Irksal farklılıklar.

HARCADIĞINIZ KALORİYİ ARTIRMALISINIZ

Obezitenin tedavi prensibi, alınan kalorinin azaltılması ve harcanan kalorinin artırılmasıdır. Her bireyin minimum yetecek kalori ihtiyacı hesaplanır, buna göre besinlerle aldığı kalorinin cetveli yapılır ve harcanacak enerji planlanır. Tedavinin işe yarabilmesi için hayat tarzı değişikliği mutlaka yapılmalıdır. Asıl hedefin kilo vermek değil, planlanan kilo hedefinde yaşamı devam ettirmek olduğu hiçbir zaman unutulmamalıdır.

Diyet ve egzersiz tedavileri

Egzersiz obezitenin en önemli ve sonuç veren uygulamasıdır. Egzersiz olmadan yapılan bütün tedaviler başarısız kalabilir. Egzersiz programları öncelikle aktivite düzeniniz bilinerek yapılmalıdır. American College of Sports Medicine birliği bu konuda bilimsel algoritmalar düzenlemiştir. Hareketli bir yaşam için günlük atılan adım sayısının 10000 den az olmaması gerekliliği belirtilmiştir.

Yapılan diyet programları ile başlangıç kilosunun yüzde 5-10 kadarı özellikle ilk 6 ay içinde verilebilir. Mutlaka doktor ve diyetisyen kontrolünde yapılmalıdır. Her bireyin farklılığı kilo kontrolünde ön plana cıktığından fotokopi diyetler yerine mutlaka profesyonel yardım alınmalıdır. Kilo vermenin başarısı ancak verilen kilolar geri alınmadığında ortaya çıkar.

İlaç tedavileri

Diyet ve egzersiz tedavilerinden başarılı sonuçlar alınamadığında düşünülmelidir. Unutulmaması gereken en önemli nokta diyet, egzersiz ve hayat tarzı değişikliği yapılmadan ilaç tedavisinin mucizeler yaratamayacağıdır. Piyasada bulunan onaylı antiobezite ilaçlarının bir takım yan etkileri olduğundan mutlaka ama mutlaka doktor kontrolunde kullanılması gerekir.

Cerrahi tedaviler

Önceki cerrahi dışı tedavilerle kilo verememiş, operasyonlar için riskli olmayan, VKI 40 ve üzerinde olan veya VKI 35 ve eşlik eden önemli bir hastalığı (diyabet, uyku apnesi, kalp hastalığı, ciddi eklem rahatsızlıkları) bulunan kişilere cerrahi tedaviler düşünülebilir. Cerrahi tedaviler arasında mideye balon yerleştirilmesi, mide bandı, by pass yapılması gibi bir takım teknikler bulunmaktadır.

2009-02-18 http://www.timeturk.com

Konu ile ilgili olarak detaylı Bilgi için Lütfen Tıklayınız…    Op Dr Murat Üstün

Reklamlar

Written by aksaglikportali

Aralık 24, 2009 9:46 am

Basında Obezite kategorisinde yayınlandı

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: