Aksaglik Genel Sağlık Bilgilendirme Portalı

Ak SAğlık

Ölüm, diyet ve obezite

leave a comment »

Dağların, derelerin, ormanların yeryüzünü cennete çevirdiği bir yerde, şehrin derin karmaşasından uzaktaydım. Aslında orayı anlatmak istiyordum ama döndüğümde okuduğum bir haberle sarsıldım: 19 yaşındaki Dila Kurt`un Muzaffer Kuşhan`nın zayıflama kliniğindeki ölümü gerçekten beni çok üzdü. Üst üste iki hafta `2012 ve Organizmanın Bilgeliği` ve `Sedanter Yaşam ve :)` yazılarımda diyetin aslında şişmanlattığını yazmış, beni çok etkileyen `Zayıflama Diyetleri Çöpe` adlı kitabın yazarı, Dr. Ozan Tunçer`den bahsetmiştim.

Birkaç okurum bu yazılar üzerine bana ulaşıp, Ozan Tunçer`le yeniden bir röportaj yapmamı istemişti. Allah`tan rahmet ve ailesine sabır dilediğim genç Dila`nın hazin ölümü beni bir an önce Ozan beyi aramaya yöneltti. Ozan bey artık farklı bir işle meşgul ama hayatının önemli yıllarını adadığı bu konuya karşı hala hassas. O nedenle telefonda da olsa bu konuda altı çizilmesi gereken şeyler söyledi: Polemiğe girmek istemediği için hazin kayıp konusunda sadece şunları söylemekle yetindi: `Bu ilk örnek değil, son birkaç yılda medyada hızlı zayıflayan ve hayatını kaybeden insanları izledik. Sağlık merkezinin yeterli donanımı var yok tartışmasına girmek istemiyorum. Ama en azından insanların zayıflama diyeti yapmanın ciddi bir sağlık riski olduğunu bilmeleri gerekiyor `.

Konuyla ilgilenenlerin çok dikkatle okumasını öneriyorum bundan sonrasını. `İnsanlar varamayacakları bir hedef, bir hayal peşinde sağlıklarını riske atıyor. Zayıflama diyeti bir risktir. Araştırmalar gösteriyor ki sağlıklı kilo, sabit kalan kilodur. Yüksek kiloda ama kiloları sabit kişilerin sağlık riskleri kiloları iniş çıkışlı seyredenlere göre çok daha düşük. Avrupa`da bazı çevrelerde öne çıkan görüşe göre, şişmanlamada iki faktör çok etkili: yağ hücrelerinin sayısının artması ya da mevcut yağ hücrelerin sayısı artmadan hacimlerinin genişlemesi. Yağ hücrelerinin sayısı artmamış, yalnızca hacimleri büyümüşse geriye dönüş kolay. Ama diğerinden kaynaklanan şlişlmanlığın geri dönüşümü neredeyse umutsuz` diyor. Tam da bu noktada şu soruyu sormamızı öneriyor:

`Ne yapıyoruz da yağ hücrelerimizin sayısını arttırıyoruz?` Yanıt kendiliğinden geliyor; diyet! `Kısıtlama mikrobu diyetler yoluyla vücuda giriyor ve vücudun yağ hücrelerini artırıyor. Genç yaşlarında 3-5 kiloyu kaybetmek için diyete giren bir genç kız düşünelim. Biraz farklı davransa, acıkma doyma sinyallerini izlese, kendiliğinden gidecek kilolar, diyetle yağ hücrelerinin sayısının artmasına yol açıp geriye dönüşsüz şişmanlığa dönüşüyor`…

Bununla da yetinmeyip şunları ekliyor: `Diyet endüstrisi herkes incecik olabilir hayalini kurduruyor insana, belki de insanlık bu hayali kurup diyet yaptığı için şişmanlıyor`. Tunçer bir de gözüne ilişen bir haberi şöyle yorumluyor: `Geçenlerde bir gazetede `Türk kadını şişmanlıyor, Türk erkeği şişmanlamıyor` diye bir haber okudum. Ayrıntısını incelemedim ama acaba Türk kadının şişmanlaması diyet yüzünden olabilir mi? Çünkü erkekler diyet konusuna kadınlara oranla daha uzaklar…`

2008-09-10 Akşam

Konu ile ilgili olarak detaylı Bilgi için Lütfen Tıklayınız…    Op Dr Murat Üstün

Written by aksaglikportali

Aralık 24, 2009 11:07 am

Basında Obezite kategorisinde yayınlandı

Bir Cevap Yazın

